Sunday, March 1, 2009

Den profetiska gåvan

Predikade idag på Livets Ord om "Den profetiska gåvan". Den är viktigare än många förstår. Och om man ger den utrymme i församlingen kan den vara till mycket nytta. Den uppbygger, uppmuntrar och tröstar. Den skapar förutsättningar för de andra nådegåvorna att förlösas, den förlöser lovprisning och tillbedjan, den förmedlar Herrens närvaro på ett speciellt sätt och den förorsakar förändringar i svåra och omöjliga situationer.

Sen har nog förståelsen av hur den profetiske gåvan kommer till uttryck varit väl snäv hos många. Det är inte bara genom att säga "så säger Herren" som man profeterar. Utan ett ord från Herren kan komma genom en sång, ett ord från Guds Ord, en bild som blir levande eller genom tungor och uttydning.

I slutet av mötet bad vi för våra lövsångare och musiker i församlingen. Guds Ande verkade så starkt och många, många fick ett härligt möte med Gud.

tv.livetsord.se kan du se mötet.

12 comments:

  1. Takk, Remi for et herlig möte i går. Det var fantastisk oppmuntrende, men også utfordrene. Ble igjen virkelig hvordan Guds Ord og Guds Ånd virker sammen. Underbart!!
    Torgeir

    ReplyDelete
  2. Hej Remi!

    Visst sjunger våra lovsångare fint som fåglar, men att kalla de för lövsångare, om det nu är en fågel är väl inte helt rätt.....hihihihi!

    Missade ditt möte men har hört mycket gott om det!

    Emanuel

    ReplyDelete
  3. Hej Remi!

    Ja, 1000-tack för en fantastisk predika. Satt hemma och såg mötet över Internet.

    Det är så roligt att se hur Anden leder. Vi beslöt före jul att vi skulle söka Andens gåvor i cellgruppen det här året och började en "kurs" i gåvoupptäckande vid årsskiftet. Till underlag har vi bl.a. en bok av Kjell sjöberg med titeln "gåvoupptäckande och kallelsevisshet".

    Vilken bekräftelse din predikan var, att vi är på rätt väg... =) Även om det inte är fel i sig att söka Andens gåvor, så visar det ändå på något som Herren vill.

    Än en gång Remi, 1000-tack! Jag uppskattar dig väldigt mycket. Var välsignad!

    Med vänligaste hälsningar/

    Fredrik J.

    ReplyDelete
  4. Emanuel:
    Tack för ditt vakna öga!
    I Norge har vi en fågel som heter Løvsanger eller "Phylloscopus trochilus", om man vill ha namnet på latin. Jag har faktisk varit med att ringmärka några av dem.

    Gud velsigne alle lovsangere och løvsangere!

    ReplyDelete
  5. Intressant Remi! Jag tror att vi ibland har gjort det lite svårt att leverera budskap från Gud. Många av oss skulle ha svårt att säga: "så säger Herren" eftersom det känns som att citera Gud och vi är ofta inte så helt säkra på vad Gud säger utan får gå i tro. Jag brukar tänka att jag förmedlar det profetiska på det sättet jag får det. "Känner" jag något från Gud säger jag "Jag känner att den helige Ande vill säga..." osv.
    Tack för en intressant blogg!

    ReplyDelete
  6. Hej Niklas!
    -och tack för din kommentar.

    Ja, jag tror det kan vara svårt att börja profetera när ribban ligger så högt som att säga "så säger Herren". Jag brukar uppmuntra de som är "nya" i gåvan att i stället formulera profetian som en bön eller som du skriver att formulera sig lite försiktigare.

    I slutet av min predikan läste jag från 1 Kor 14:26, där Paulus beskriver hur profetians gåva kan komma till uttryck genom: En psalm (i Efeserbrevet kap 5:18-19 utvecklar Paulus detta ännu mera. Gud ger sånger, nya och gamla till att sjungas ut som ord in i människors liv. Ord av undervisning(DHA ger bibelord till människor eller in i situationer)....

    GOD BLESS!
    /Remi

    ReplyDelete
  7. Remi: Menar du alltså, att någon över huvud taget ska säga "så säger Herren", i det nya förbundet?

    Annars brukar väl teologer mena att den profetiska tjänsten i beteckningen "100% rent Guds ord" upphörde i och med att de första apostlarna försvann (dog).

    Om man säger att någon idag kan säga "så säger Herren", så menar man att det idag fortfarande går att säga ord som är lika potenta som bibeln. Den som säger "så säger Herren" är nämligen skyldig att i varje stavelse, intention, andetag och innebörd, till hundra procent uttrycka exakt det som Gud ville ha sagt. Annars är det inte Gud som talar, och då är det hädelse att säga "så säger Herren".

    För mig är detta en väldigt viktig fråga. Mycket av andligt maktmissbruk i församlingar över hela världen börjar med att pastorn eller någon annan (t.ex någon som vill göra uppror emot ledarskapet) säger "så säger Herren" framför sina ord.

    Den som säger "så säger Herren" drar en dom över sig om den inte talar lika exakt som profeterna i gamla testamentet.

    Därför gillade jag det du skrev om att vidga synen på vad den profetiska gåvan innebär. Det var nu i kommentarerna som jag blev lite förvånad över det du skrev - för du antyder ju där att någon idag har rätt att säga "så säger Herren". Det har ingen. Det handlar om gudsfruktan, och det handlar om respekt för Guds ord.

    ReplyDelete
  8. Jag glömde en sak: Inte bara är det hädelse att säga "så säger Herren" utan att tala lika exakt som bibeln - det är även vad som åsyftas i tio Guds bud när det står "du ska inte missbruka Herren din Guds namn".

    ReplyDelete
  9. John:
    Tack för din kommentar.
    Jag återkommer inom kort med ett svar. Jag åker till Norge :-)... idag på eftermiddagen. Hele helgen är det firanden av olika slag så någon gång under veckan som kommer skall jag återkomma med ett svar.
    /Remi

    ReplyDelete
  10. Den profetiska gåvan är i det nya förbundet givet till alla troende. Allt kött har nu fått Anden utgutet över sig. Att profetera har alltid förknippats med att säga "så säger herren". Det finns inget som tyder på att det har förändrats. Även om jag tror att profetians gåva kan komma till utryck på många olika sätt. Men att säga "så säger Herren", betyder inte att man talar auktoritativt. Nya Testamentet ger instruktioner och föklarar hur gåvan fungerar i dt nya förbundet. Paulus uppmuntrar till att dt profeteras, samtidigt som man skall pröva det som profeteras. Om profetior skall prövas ligger det i själva sakens natur att budskap inte skall upplevas och tolkas auktoritativt. Profetior är ord från Herren in i menniskors liv och till församlingen (kan också självklart vara till samhället eller människor utanför kyrkan) för att uppbygga, uppmuntra och trösta.

    Jag ser ingen problem med att man säger "så säger Herren". Man måste bara förstå hur man skall förstå gåvans funktion i NT.

    Det du skriver om att människor kan utöva makt med att säga "så säger Herren" är sant. (Men det finns alla möjliga saker som kan användas på ett felaktigt sätt)Det är därför man måste förstå att man skall och kan pröva allt som profeteras. Det som inte är bra skall man lägga undan och det som är gott(från Herren) skall man ta till sig.

    Be blessed! Låt oss uppmuntra varandra att söka Andens gåvor och spesiellt profetians gåva!

    ReplyDelete
  11. Men förstod du mitt argument gällande det faktum att man bryter emot två av tio guds bud om man säger "Så säger Herren" och sedan avviker det allra minsta ifrån att till fullo uttrycka det Gud ville ha sagt? Det är svårt att hävda att så inte är fallet. Straffet för en profet som profeterade fel i GT var döden - eftersom missbruk av Herrens namn straffades med döden.

    Det kvittar faktiskt om det traditionellt (i bibeln, som är Guds ord) sagts "Så säger Herren" framför en profetia. Vad vi idag behöver fråga oss är om vi verkligen fått till oss Guds ord lika rent som Elia, när vi uttalar orden "Så säger Herren". Jag skulle tippa att ingen i Kyrkans tidsålder fått det, men det kan möjligen finnas en handfull undantag.

    Känner du till något fall då någon sagt "Så säger Herren" och där du vet att de ord som därefter uttalades var lika rena Guds ord som bibeln? Jag skulle inte våga påstå att något sådant skett.

    ReplyDelete
  12. Jag tror inte att man syndar mot Guds bud om man säger " så säger Herren". Profetia är ju att tala ord från Herren. Gud talar genom männskliga redskap. Om proftia var att tala ut sina egna idéer eller åsiker skulle man inte behöva pröva det som sägs. Men eftersom Paulus uppmanar oss att pröva det som profeteras, är det därför att det inte alltid är 100% rätt. Men istället för att förakta profetior, skall vi pröva allt och hålla fast vid det goda. Det som är rätt och rent och som är inspirerad av den Helige Ande.

    Jag tror självklart att man skall vara nogran när man profeterar. Och det är inte alltid att man behöver säga "så säger Herren". Men att utfärda ett allmänt förbud mot att i profetian säga "så säger Herren", tror jag inte är vägen att gå.

    /Remi

    ReplyDelete