Wednesday, January 20, 2010

Gud vill ge dig bönesvar

Ja, det var rubriken för min predikan som jag höll på Livets Ord nu i söndags. Det var en härlig gudstjänst med en stark andlig atmosfär. Redan från första stund upplevdes det en sådan mättnad av Guds närvaro i lovsången.

Jag talade som sagt över "Gud vill ge dig bönesvar!" Och min predikotext var Matt 7:7-11.
Innledningsvis ställde jag några frågor som fungerade som underrubriker.
1. Varför förvänta sig bönesvar?
-Eftersom Gud är den som uppmanar oss att be, förstår vi att bön är den kanal som Han använder för att göra saker på jorden. Gud har planer för dig personligen, din familj, din församling, Sverige och Norge(!). Genom bön kommer Guds rike ned på jorden och Guds vilja sker och Guds planer förverkligas och manifesteras.
Guds gåvor förlöses, Guds strategier, planer och vägar uppenbaras och dörrar av nya mirakulösa möjligheter, dörrar för evangelium, dörrar av välsignelse och dörrar in i Guds underbara närhet och vilja öppnas övernaturligt.

Gud uppmanar oss att be - inte för att ta död på onödig tid i våra liv. Gud befaller oss inte att be om inte det är viktigt eller om det inte har betydelse.
Vi förväntar bönesvar därför att Gud uppmanar oss att be därför att han vill ge bönesvar ! ! ! !

Jag återkommer de kommande dagarna med mera om bön med utgångspunkt från min predikan...

Hur har du upplevt bönesvar i ditt liv?

3 comments:

  1. Jag tycker att en bra bild som hjälpt mig i bönelivet är den om Gud som min Far. Jag kommer inte till Gud och skriker ut mina önskningar i ren desperation, jag kommer inte till Gud och tror att han är långt borta och helt ointresserad av mig, jag kommer inte till Gud och tror att han ger mig en sten när jag ber om en fisk.

    Har lyssnat en hel del på denna undervisning från Mark Driscoll ang bön, lyssna om du har tid:
    http://www.marshillchurch.org/media/pray-like-jesus

    Be Blessed

    // Jonatan

    ReplyDelete
  2. Att se att Gud är en god och kärleksfull Fader är livsförvandlande!
    Mitt eget böneliv kom in i en ny dimention när jag regelbundet bad "Herrens bön" och varje dag började med att säga "Fader vår..."

    GOD BLESS!

    ReplyDelete
  3. Hejsan! Varför finns inte den predikan på livets ords webb? Den verkar bra ;-)

    Hälsningar Evelina

    ReplyDelete