Wednesday, December 10, 2008

Kristologien i 1 Johannesbrevet

Hvordan vi ser på Jesus er avgjörende for hvordan vi lever ut vår kristne tro, hvordan jeg ser på Bibelen(spesiellt evangeliene) og utformingen av min teologi.

Dette innlegget blir som et svar til påstanden om at "evangeliene er filmen om Jesus liv" og at de sammen med Apostlenes gjerninger ikke har teologisk betydelse for oss.

Johannes begynner sitt brev med å henvise til, "det som var fra begynnelsen..." Som også i sitt evangelium henviser han til "begynnelsen" og dermed til 1Mos 1:1 og begynnelsen som skapelsens öyeblikk. Med andre ord det som var fra begynnelsen er til för det skapte - og det er Gud. Gud er den eneste som er til för det skapte kom til. "Det" som var fra begynnelsen - Livets Ord (Ordet som ble kjött), med andre ord Jesus Kristus er det Johannes peker på. Det er Jesus vi vittner om, sier han.

Hva er det Johannes da vittner om Jesus? Hva innehåller dette vitnesbyrdet?
Johannes summerer det opp i(siterer på svensk. Hadde ingen norsk Bibel i närheten akkurat nå.)"det vi har hört, det vi med egna ögon har sett, det vi skådade och med våra händer rörde vid..."

Johannes bruker gresk gramatikk for å få fram et teologisk poeng. "Har hört" og "har sett" står i perfekt - og innebärer i gresk gramatikk at det har skjedd i fortiden men fortsetter å ha gyldighet i framtiden. "Skådade" og "rörde vid" står i en form som heter aorist og betegner handlinger i fortiden som er avsluttet.

Så... Det Johannes sier med disse to vers er at Jesus er Gud. Og at hans budskap(som apsotel) er det han så, hörte og opplevde sammen med Jesus under Jesu jordeliv. Det Jesus sa og gjorde uttrykkte hans guddomlighet og er gyldig for alltid.

Det Johannes skriver står i skarp kontrast til å bare väre en film om Jesu liv.

Faren ved å minimere evangeliene til en"film" er at det som står ikke blir teologisk bindene. Jesus er ikke lenger autoritativ i sin undervisning. Istedet ser man undervisningen som et uttrykk för jödisk religion og kultur. Da havner man i liberalteologiens gröft. Det blir vi som bestemmer hva som skal väre Guds Ord. Det som er Guds Ord for deg kanske ikke er Guds Ord for meg. Det som er Guds Ord idag kanske ikke er Guds Ord i morgen.

Nei, la Guds Ord väre Guds Ord. La Johannes Kristologi også väre vår Kristologi: Jesus er Gud og hans budskap er et evig evangelium.

No comments:

Post a Comment