Monday, November 24, 2008

En ny generation kristna i Barcelona

I en jätte-fräsch aula på en katolsk skola samlades 600 ungdomar på lördagskvällen. Jag undrade hur det skulle bli. Jag hade hört att det var andligt trögt i Spanien och att det inte händer mycket... När lovsången drog igång drog också alla mina farhågor iväg. Vilken lovsång! -och vilken glädje och hängivenhet. Hela salen kokade! Vi sjöng och sjöng och sjöng och sjöng... och tillslut var det dags för predikan.
Jag talade om att Gud vill använda ungdomar idag och lyfte fram Daniel som ett exempel för den unge generationen. Daniel var fylld av tro. Och genom tro fick han uppleva stora mirakler. Genom Daniel påverkade Gud ett helt imperium och han blev ett exempel som andra unga kunde följa(Sadrak, Mesak och Abed-Nego). Nyckeln låg i Daniels överlåtelse till Gud. Jag utmanade ungdomarna att fullt ut överlåta sig till Gud och förneka världslighet och orenhet. Platsen framför scenen och mittgångarna fylldes av flera hundra ungdomar som vände om, invigde sina liv åt Gud och beslöt sig för att ta Jesu vittnesbörd till sin generation. Guds Ande rörde sig mäktigt ibland oss och många ungdomar grät i djup förkrosselse inför Jesus.

Efteråt ville glädjen och lovsången inte ta slut. Makan till glädje!!! Vi dansade, dansade, dansade, dansade... och sjöng och lovade Gud läääänge innan mötet kunde avslutas.

Detta var garanterad inte sista gången jag besöker Spanien.

Pastorn som hade bjudit in mig har varit pastor i sin församling i bara 4 1/2 år. På den tiden har församlingen vuxit från 40 till 300 medlemmar. Jag fick med mig ett av söndagsmötena innan jag skyndade iväg till flygplatsen. Mötet präglades av en stark Gudsnärvaro, glädje och en otrolig värme och kärlek. Nu väntar de bara på papperna från myndigheternas innan de kan börja bygga ut kyrkan så att den kan rymma 500 mötesbesökare.

Något stort är sannerligen på gång i Spanien...

4 comments:

  1. Det hørtes herlig ut!!!
    /Harald

    ReplyDelete
  2. kul!
    Nästa gång får du ta med mig och Linda! Vi har ju starka kopplingar dit.
    Bless!!

    ReplyDelete
  3. Hm, jeg burde lære meg spansk!
    Ja, når Guds Ånd får frihet får vi frihet også. Er det ikke slike "spanske tilstander" vi vil ha overalt?

    ReplyDelete
  4. Bra å høre Guds rike beveger seg også i Spania! :)

    ReplyDelete