Sunday, November 30, 2008

Advent

Advent er en fantastisk høytid! Første advent er første søndagen i kirkeåret. Vi som har vår bakgrund i frikirkligheten er ikke vant til dette med kirkeår - men du for en bra oppfinning. Gjenom å ordne kirkeåret med utvalgte avsnitt fra Bibelen sikkret man seg at menighetens medlemmer hvert år fikk en variert åndelig kost. Viktige sannheter ble berørt og man fulgte Jesus gjennom evangeliene og belyste de viktigeste sidene ved hans undervisning, liv, død og oppstandelse samt himmelferden og pinsedagen da han utgyter Den Hellige Ånd over allt kjøtt. Idag er kirkeårets tekst Jesu inntåg i Jerusalem. Det er fest, jubel og et selebrerende av Jesus som Konge og Herre, Israels Messias og vår frelser! Sammen med troende i hele verden roper vi Hosianna! Velsignet er Han som kommer i Herrens navn! Hosianna! La oss feire Jesus idag og videre i advent. La oss hjelpe hverandre å holde fokus på Jesus i Julen. Det er så lett at Julen bare kommer til å handle om presanger, mat og stress. Julens hovedperson er Jesus Kristus. Han er verd all oppmerksomhet, takknemlighet og ære. Gud ble menneske. Han kom for å vise oss hvem Gud er, hvordan et menneske virkelig skulle leve og han kom for å dø en stedfortredende død før alle mennesker. Takk Jesus at du kom! Hosianna i det høye!

4 comments:

  1. Enig i at dette med kirkeåret er en god "oppfinnelse". Det bidrar til variert kost. Ha en fin adventstid!
    Ole

    ReplyDelete
  2. Var själv på adventsgudstjänst i en svenska kyrkan-kyrka idag. Vilken upplevelse..

    ReplyDelete
  3. Ja!!!!
    ha en velsignet advent.

    Harald

    ReplyDelete
  4. Ja, jeg tror på gode tradisjoner og faste tekster gjennom året.
    Vi har vel gjennom tiden muligens hatt en veldig ensidig "favorittskriftstedfokynnelse". Fine adventstanker forresten!!!

    Begby

    ReplyDelete