Sunday, November 16, 2008

Debatt om enhet

På Ulfekman.nu fick jag två frågor efter att jag publicerade ett inlägg i en debatt om enhet. Här är det jag skrev som svar på följande frågor:

Hur ekumenisk tycker du att Paulus var när han bemötte de som ville blanda in lagiskhet med evangeliet?En känd profetröst i detta land sade nyligen: “Avfällighet börjar med att man slutar med att konfrontera falsk religion”.
Finns det rum för profetisk skärpa mot falsk religion i dagens Sverige?



För det första måste vi se på vilka frågor och läror som Paulus med kraft debatterade.
I alla debatter och teologiska samtal måste man vara medveten om att det finns frågor som är mer eller mindre viktiga. Vilka frågor är för frälsningen avgörande och vilka är för frälsningen adiafora.
I galaterförsamlingen hade det kommit in en förkunnelse som sade att om man inte omskar sig eller följde sermonilagarna inom judendomen kunde man inte bli frälst. Jesu död och försoning var inte längre grunden för frälsning. Så hela frälsningsbegreppet, synen på försoningen och innebörden av Jesus ställföreträdande död – och därmed hela grunden för Kyrkans existens stod i fara för att vittra sönder. Det var detta som Paulus först och främst tar itu med i sitt brev.

För det andra var det också av just ekumeniska skäl Paulus tar strid mot lagiskheten i Galaterbrevet. Paulus skriver i sitt brev hur han vid ett tillfälle konfronterar Petrus i Antiokia när han av hänsyn till vissa judar drog sig undan gemenskapen med de hedna-troende. Petrus hade låtit identiteten till den egna gruppen och denna grupps speciella teologiska betoningar vara viktigare än den enhet som bygger på Jesu försoning för alla människor. Och det är precis detta denna diskussion handlar om – enheten mellan alla troende måste byggas på Jesu försoning, inte på att andra borde omfamna den egna sammanhangens alla läror. Den lagiska fallangen i Galaterförsamlingen hade med sina läror skapat splittring. När inte Petrus kunde ha gemenskap med sina hedniska syskon av fruktan för den egna gruppens åsikter, då sade Paulus offentlig ifrån. Så ja, i sin konfrontation med Petrus var Paulus faktisk ganska ekumenisk. Han ville inte se splittring utan en enhet byggd på Jesu försoning.

Så till frågan: Finns det rum för profetisk skärpa mot falsk religion i dagens Sverige?

Om avfälligheten börjar med att man slutar att konfrontera falsk religion, så beror det helt på hur man definierar ”falsk religion” och vad man menar med att konfrontera. Jag räknar med att ”konfrontera” också innefattar det som är falsk religion i det egna livet också. För avfällighet börjar alltid i mitt eget hjärta – inte i grannens. Falsk religion är väl att ha läpparnas bekännelse samtidigt som hjärtat är långt borta från Gud. Avfällighet är ju at hjärtat blir kallt och okänsligt i relationen med Jesus. När Jesus ber om enhet och jag inte bejakar detta – eller motarbetar den enhet som Jesus längtar efter – kan det vara ”falsk religiositet”?
Så ja, det måste absolut finnas utrymme att konfrontera falsk religiositet. Falsk religiositet som; kärlekslöshet, själviskhet, stolthet över sig själv eller det egna sammanhanget, läpparnas bekännelse och allt som inte återspeglar Kristi natur i våra liv. Men om man använder begreppet ”falsk religiositet” svepande om andra kristna sammanhang är inte det bara ett uttryck för trångsynthet, självgodhet eller en god portion fördomsfullhet?

Självklart finner man falsk religiositet i form av andra religioner som inte leder till frälsning. Vi finner falsk religiositet i synkretism mellan kristendom och New Age där evangeliets kärna förnekas eller urvattnas så att frälsningen äventyras. Falsk religiositet kan man finna där de grundläggande kristna doktrinerna förnekas så som jungfrufödelsen, Jesu fysiska uppståndelse från de döda, treenigheten, Jesu dubbla natur eller andra läror. Men det är inte dem aspekten som diskuteras på den här bloggen.

Om man skall tala om falsk religion i fråga om kristna trosriktningar är det först och främst sådana som i sin teologi strider direkt mot det som är klassisk kristen tro – så som den är formulerad genom de tre ekumeniska trosbekännelserna. Dessa formulerar de grundläggande lärorna och kärnan i den kristna tron och avgränsar den mot irrläror och falsk religion. Men om någon bekänner den kristna tron så som den uttrycks i dessa trosbekännelser då kan man inte, utan att förlora all trovärdighet, påstå att dessa inte skulle vara kristna. Och om en kyrka eller samfund bekänner sig till dessa dokument då måste man erkänna dessa som kristna. Allt annat skulle bara vara ett uttryck för mer eller mindre sekterism. Och när vi då måste erkänna varandra som syskon måste vi inte då också i trovärdighetens namn säga amen till och förena oss med Jesus i Hans översteprästliga bön om enhet samt verka för att den kan bli verklighet?

4 comments:

  1. Jeg er enig i det du skriver her, Remi. Det fins mange frelste katolikker som vi kan ha fellesskap med. Men jeg synes fellesskap betones for ensidig uten å samtidig definiere hva som skiller oss. Og dette blir jo enda tydeligere når man samtidig er nøye med å markere teologiske forskjeller mot "Nådeforkynnelsen", som ikke er frelsesavgjørende.

    For det er jo viktige teologiske forskjeller mellom protestanter og katolikker som nettopp er frelsesavgjørende. Det var jo dette Luther tok strid for på disse hovedpunktene:
    * Skriften alene
    * Tro alene
    * Nåden alene
    * Kristus alene

    På disse punktene har vel ikke katolikkene endret seg siden den gang?

    ReplyDelete
  2. Utgangspunktet for det jeg skrev var att det har eksistert en splittelse mellom protestanter og katolikker i flere hundre år og at mistenksomheten mot hverandre har värt og er fortsatt stor. Selvsagt finnes det store teologiske forskjeller men mitt inlegg var som et svar til en person som mente at vi ikke kan ha fellesskap med katolikker, men istedet konfrontere deres vrangläre.

    Ikke en bra begynnelse for å helbrede en dyp blödende splittelse...

    ReplyDelete
  3. Arbeidet for enhet er fantastisk! Men, jeg kan forstå at mange kanskje ikke henger helt med svingene... Opp gjennom den pinsekarismatiske historien har kirken i Rom blitt omtalt som det ene og det andre - samme, og kanskje sterkere språkbruk har blitt tatt i bruk i våre kretser. Men som mange etterhvert har oppdaget, har det skjedd en forandring "under ytan"... (det er jo ofte der det begynner). Men når det som er under ytan også blir synlig på overflaten - kanskje innpakket i gode formuleringer og velmenende ekumeniske samlinger - tror jeg mange savner en forklaring og "förtydligande" av hvilken retning man er på vei. Metaforen med Eiken som vokser, utbrer seg er fin, men kanskje ikke tydelig nok for en generasjon som kan trenge noen ekstra runder og forklaringer for at paradigmeskiftet skal fullendes...

    ReplyDelete
  4. En gammen norsk sang har et refreng som lyder slik: ”du får en svigermor på kjøpet…”
    Det betyr av ved et giftemål så får man en ektefelle + hennes familie. Her er det velsignelsene eller problemene begynner for mange av oss. Når man rekker ut den ”økumeniske” hånden til den Katolske Kirken, så får man en jomfru Maria på kjøpet – og hun er vanskelig å handtere for oss protestanter. Men er vi protestanter? Vi altså protesterer mot den Katolske Kirkes ”uvesen”, men er mistenkelige stille når det gjelder Den Norske Kirke og det homofile prestevesen som tillates der. Vi har fellesmøter med kirken – tross dette ”prestehomsefrafallet, men tar samtidig avstand fra katolikkene som våker nøye over ordets bekjennelse.
    Skal vi ikke velge å tro at det i den Katolske Kirken finnes mennesker som elsker og lever for Gud, og er det riktig i vår rettroenhet å ta avstand fra disse? Riktig nok er det et problem for kristne i andre deler av verden å forstå Livets Ords gode forhold til katolikkene, når de selv blir forfulgt av den Katolske Kirke. Dette hendte faktisk nylig under et korstog Egon Falk hadde i Tanzania.
    Jeg ser det slik at den Norske Kirke med sin godkjennelse av homofilt praktiserende presteskap er fullstendig frafallen i motsetning til den Katolske Kirke, som tross sine tradisjoner, holder fast på den grunnleggende troskapen mot Guds ord. Derfor tror jeg Livets Ord er på rett veg med sine kontakter med katolikkene. Anbefaler forresten å lese boken Skammen och Hãrligheten av den katolske presten Peter Hocken. Han vet mer om pinsen enn de fleste karismatikere og pinsevenner.
    (dette innlegget står på min blogg)

    ReplyDelete