Tuesday, November 25, 2008

Snö-kaos

Uppland har fått mer snö på 2-3 dagar än hela förra året. I två dagar var vi totalt inne-snöad. Jag och en granne sköter underhållet av sista delen av en väg som annars är med i en vägförening. När vägföreningen upphandlade ny snöröjare skall han enligt vägföreningens avtal bara röja den gemensamma vägen. Min och grannens långa tarm på 800 meter extra väg ingår ej. Därmed röjdes inte "vår väg" när den första snön kom. Inte visste vi vem den nya snöröjeren var och kunde därför inte söka honom. När jag efter två dagar äntligen fick tag på honom idet han röjer den gemensamma vägen - 10 meter från vår väg - då vägrade han att röja vår väg. Han körde bara iväg med sin traktor... Jag blev faktisk inte arg. Det hela var så tragikomiskt att jag bara skrattade. Grannen ringde ca 20 bönder innan han fick tag på någon som var villig att hjälpa -och det behövdes. Igår fick vår nya snöröjar-hjälte rycka ut två gånger för att göra vägen körbar.

Även om snön kan ställa till problem är allt så fantastiskt vackert nu. Om man går bara tio meter in i skogen bak vårt hus så tror man att man är i Narnia-skogen (Du vet när Lucy Pevensie i filmen "Häxan och lejonet" hamnar i vinter-skogen...). Åkrarna framför huset ser ut som ett jättelikt julkort. Uppsala är vackert!!!

1 comment:

  1. Myyys! Jag vill också ha massor med snö. Här i örebro är de, 5centimeter snö som kom, nästan helt bortsmält.

    ReplyDelete