Tuesday, January 6, 2009

2008 - tankar om året som gått

Det är naturligt och bra att stanna upp inför ett nytt år och tänka både bakåt och framåt.

Det första många tänker på när det gäller det förra året är finanskrisen. Många har skrivit mycket om ämnet. Jag skall inte kommentera den mera än att säga att jag tror att den kanske kommer att avta i intensitet och att det kommer kanske at se lite bättre ut ett tag, men sen tror jag att det blir värre, mycket värre än det vi nu ser.

Det andliga skeendet i Skandinavien är mångfacetterad. På ena sidan en ny ung generation som tar för sig, reser sig ut ur likgiltighet och predikar frimodigt om Jesus. Den kristna elev och studentorganisationen "Ny Generation" i Sverige har under förra året fortsatt att växa. Deras enorma tillväxt representerar enskilda tonåringar som står upp för Jesus på sina skolor.

Vi hade den stora "Jesus-manifestationen" i Stockholm i maj, där tusentals kristna från alla sammanhang kom tillsammans för att lyfta upp Jesus. Det var ett trendbrott i Sverige. Båda att så många samlades och att så många kristna samfund och kyrkor gjorde något ihop. Ett stort HALLELUJA!!!!

Men samtidigt som den helige Ande verkar fram enhet i Skandinavien och ut över hela världen, finns det tyvärr bakåtsträvare som på grund av sin egen fruktan, sina fördomar och okunskap sprider rykten eller kokar ihop alla möjliga konspirationsteorier. Dessa människor tror sig veta alla möjliga saker om till exempel Livets Ord och Ulf Ekmans "dolda" agendas. Om det inte hade varit så fruktansvärd tragiskt kunde man ha gett dem diplom för stor fantasirikedom.

En annan sak som inom kristenheten är framväxten av en liten och marginell grupp av extrema Israel-romantiker som i sitt bejakande av det judiska har lämnat centrala kristna läror. Att dem firar Sabbaten till fördel för söndagen och nitälskar för andra judiska högtider är en sak. (Det tragiska är att dessa som är hednakristna försöker vara mer judiska än det de messianska troende är själva i Israel…) Men det som är allvarligt är att de förnekar Jesu gudomlighet. Jesus är inte fullt ut Gud och med det förnekas också läran om treenigheten. Och med detta placerar de sig själv tillsammans med gamla irrläror. Att de har TV-tid på kristna kanaler och sprider sin förkunnelse är beklagligt. Där borde de ansvarige se till att plocka bort deras program så att inte svaga och lättlurade själar dras med i deras villfarelse.

Det var lite om 2008… Jag återkommer med tankar om 2009.

13 comments:

  1. Jag har under ett antal år fäljt med Livets Ord och har respekt för det arbete ni gör.
    Det som jag dock nu finner lite märkligt är att när man ändrar uppfattning om något så "skyler man över" det som hänt tidigare.
    Min minnesbild är att Livets Ord tidigare haft en mycket negativ inställning till Katolska kyrkan och att den inställningen nu ändrats. Har jag uppfattat saken rätt? Varför kan ni då inte helt klart ta avstånd från tidiagre uttalande. Eller har jag bara missat de avståndstagandena.

    ReplyDelete
  2. Varför tror du att du är mer initierad i era interna frågor, de som är mest viktiga för Livets Ords framtid, än assisterande pastorer var under 1988-1991 då Jane Whaley härjade?
    Om det är som Ulf Ekman säger, dvs att ingen omfattande förändring av Livets Ord skett, utan enbart en mognad och en fördjupning, så är det helt självklart att du inte är informerad om saker som rör Livets Ords kommande planer. Det är ganska lätt för dig att få reda på att det jag här säger stämmer, om du så vill. Men du kan också välja att bortse ifrån det, och låtsas som om det jag säger inte kan stämma.
    Att ställa sådana frågor är inte lätt, i synnerhet inte om det innefattar någon grad av ifrågasättande av någon man högt respekterar och litar på.

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. Svar till Tom:
    Att Livets Ord idag har en mer positiv inställning till de historiska kyrkorna än tidigare borde inte vara en hemlighet. Det som tidigare var Ulf Ekmans åsikter har stått på prent i Magazinets ledare etc. Att du upplever att han försöker "skyla över" den förändring beror nog på att du har missat att ta del av de uttalanden han har gett i sina predikningar, i sina artiklar i MM(MisionsMagazinet) och i interjuver. Ett exempel är i Dagens artikelserie om Livets Ord,publicerad den 2008-06-05(http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=154193):

    I dag säger Ulf Ekman:
    "Jag skrev utifrån det pingstkarismatiska synsätt som var typiskt för den tiden, och som jag nu inte fullt ut delar. Jag har lärt mig mer sen dess. Det betyder inte att det inte finns religiösa system som är farliga, det finns en vantro som vi måste passa oss för. Men mitt perspektiv då var alldeles för snävt, det medger jag villigt."

    ReplyDelete
  5. Jag måste säga att om det där uttalandet ska återgälda alla år av kritik riktad mot andra samfund, inte minst katolska kyrkan, så får man be och hoppas att vi kristna i andra grupperingar förlåter honom för hans frånvaro av ödmjukhet.
    I de uttalanden jag har hört från honom talar han aldrig i klartext att han faktiskt gjort fel. Han erkänner det till viss del men alltid invävt i vackra formuleringar som tex. ovanstående där 'ett pingstkarismatiskt synsätt typiskt för den tiden' var lika mycket orsaken till hans agerande som han själv.
    Räcker det inte bara med att säga att man rent ut sagt gjort fel. Oftast nämner han i samband med att han gjort fel också andras agerande. Det är sant att felet ligger både hos LO och andra parter, men det betyder inte att det rättfärdigar Ulfs sätt. Jag väntar fortfarande på ett officiellt uttalande där han ber om förlåtelse för sitta agerande mot kyrkligheten, inte bara till ledarna inom samfunden men också de enskilda individer som har tagit stryk under åren.

    /Karl

    ReplyDelete
  6. Tack för ditt svar Remi!

    Det är ju bra att man kan erkänna at man har haft fel och gå vidare. Det är ju inte heller speciellt märkligt att man har fel ibland det är ju mänskligt och drabbar alla.

    När jag lite de senaste dagarna låst kring uttalande som t ex Ulf Ekman gjort i samband med nyårskonferensen får jag dock lite känslan att samma sak upprepar sig igen. En ganska hätsk kritik mot människor som inte har samma åsikt i olika frågor. Precis som det var då tidigare när man kritiserade Katolska kyrkan för kraftigt. Jag skulle ha önskat att kritiken mot de som har annan psikt kunde ha varit mera balanserad och avdramatiserad. Det är ju inte heller konstigt att man har olika åsikter i olika frågor. Säkert kommer en del av kritikerna att ändra åsikt i frågor precis som Ulf Ekman tydligen gjort. Men inte är det ju säkert heller sista gången som Ekman ändrar sig. Tycker du inte att man kunde vara lite mera balanserad och återhållsam i kritiken?

    ReplyDelete
  7. Hej Remi!

    Är medlem i församlingen sedan lång tid och hoppas att detta inlägg inte censureras på grund av sitt innehåll.

    Överenstämmer med Tom om det hätska tonläget som nu i stället riktas mot bloggare eller andra individer som inte sluter upp kring de nya läror som undervisas på L.O.
    Har du själv reflekterat över det faktum att den absoluta majoriteten av medlemmarna på L.O. har hämtats från den frikyrkliga fåran inom svensk/norsk kristenhet. Att det har funnits en historisk skepsis mot den Katolska Kyrkan inom dessa sammanhang hoppas jag att du är medveten om. När då medlemmar känner sig osäkra med den nya inriktningen möts dom av en ofta raljerande attityd eller som under nyårsvakan då Ulf mellan raderna demoniserade bloggarna som försöker stoppa väckelsen. Om Ulf inte vill att medlemmarna ska läsa några andra bloggar än hans egen så borde han säga det.
    Personligen tror jag att Ulf och Birgittas irritation över bloggarna bottnar i att man för första gången inte har monopol på informationen som ges till medlemmarna och det stora genomslag som vissa av bloggarna har fått. ju mer man förföljer bloggarna desto populärare blir dom.
    Att vara medlem på L.O. och inte koppla med närmandet till den Katolska Kyrkan kommer bara att bli mer och mer obekvämt då tonläget verkar hårdna i linje med vad Ulf sa på nyårsafton.

    För övrigt tycker jag det är fegt att inte rakt ut säga att man syftar på bloggarna. Alla vet att det knappast varit något annat sammanhang än bloggarna som har tagit upp denna kritik mot Ulfs närmande till Rom.

    För övrigt undrar jag vad du anser om er planerade resa till Per Mases? jag pratade med min distriktspastor för ca två veckor sedan och han trodde att resan skulle ställas in.

    ReplyDelete
  8. Ja, vi åker till St.Davidsgården. Det är Sveriges störtse KRISTNE retreatgård. Som jeg har skrevet i en tidligere kommentar är det för att be, ha Bibelstudier och vara i tystnad inför Herren. Vi kommer INTE att vare sig holda på med zen-tekniker eller få en införing i detta. Vi reser dit för att möta Jesus och ha gemnskap. Vi kommer nog att få det jätte-bra!

    ReplyDelete
  9. Svar till John:
    Du skriver:Varför tror du att du är mer initierad i era interna frågor, de som är mest viktiga för Livets Ords framtid, än assisterande pastorer var under 1988-1991 då Jane Whaley härjade?

    Någon påpekade att jag inte hade svarat på din fråga. Det är inte meningen att inte svara, utan jag upplevde det mera som retoriskt från din sida.

    Men frågan är svår att svara på. Jag kan väl säga så här, att jag litar på min pastor, ja. Jag har ingen anledning att tro att han undanhåller mig viktig eller hemlig information.

    ReplyDelete
  10. En sak till:
    Kommentaren som har tagits bort är min egen. Jag råkade skriva fel och ville ändra i texten. Det var ett ord som råkade stavas helt fel. Jag fick ta bort hela inlägget och skriva nytt. Jag har altså inte tagit bort några kommentarer från andra.
    GOD BLESS!
    /Remi

    ReplyDelete
  11. Hej Remi,
    Jag har tills alldeles nyligen varit medlem i Livets Ord och har inte lämnat församlingen pga bloggarna eller kritiken mot vad som kallas "närmandet till katolska kyrkan". (Även om jag tycker allt detta är till Ulfs nackdel.)

    Däremot tycker jag det är tråkigt att du kallar människor och framför allt kristna medbröder och systrar för "bakåtsträvare som på grund av fruktan, sina fördomar och okunskap sprider rykten..."

    Kanske det är precis tvärtom? Kanske dessa personer har sett något du inte sett eftersom du står för nära? Kanske Ulfs strålglans (eller slagskugga) är så stark att den förtär all intern kritik och medlemmarnas åsikter?

    Nej, Remi, lite mer nyanserad får du vara. Du låter väldigt lik Ulf i ditt sätt att nedvärdera människor som inte tycker som du eller följer "partilinjen" inom församlingen. (Ja, jag vet att du primärt talar om bloggare utanför församlingen men tro mig även L.O's församlingsmedlemmar läser och lämnar bidrag i dessa bloggar.)

    Denna attityd gör det ytterst svårt för medlemmar på Livets Ord att ha en egen uppfattning om någonting. Ingen vill väl bli utstött ur sin egen församling på grund av sina åsikter?

    Jag har talat om detta med flera nuvarande och f.d. församlingsmedlemmar och en hel del frågor har kommit upp. Och ja, det finns faktiskt en fruktan att säga sin mening högt så någon "rättrogen" Livetsordare ska höra och "meddela" närmaste pastor, och man sedan ska bli inkallad till "samtal" med sin distriktspastor eller ännu värre Robert Ekh. Man vet inte om man får vara kvar i församlingen eller man ska bli utkastad! Vart ska man i så fall ta vägen?! (En relevant fråga är faktiskt: Var kommer all denna fruktan ifrån? Är den inplanterad av församlingens pastorer, eller?)

    Lite (= mycket) mer ödmjukhet och ett större ansvarstagande gentemot församlingens medlemmar, liksom ett snabbare gensvar på medlemmarnas frågor och undringar kan man förvänta sig av en pastor. Särskilt en pastor som har ansvar för en så stor församling och som har så stort inflytande i landet som Ulf.

    Min åsikt är att sann enhet kommer när vi låter den Helige Ande leda oss till och bevara oss i Kristus. Enhet kommer inte av att man läser olika kyrkors teologi (det ger endast kunskap) eller undviker att konfrontera villoläror (det visar på feghet). Besöker man andra kyrkor och församlingar lär man känna människor, vilket är bra. Och framför allt leder detta till en ökad förståelse.

    Å andra sidan finns det många Livetsordare som inte ens vågar besöka en annan församling. Tänk om de får höra något obibliskt eller ännu värre något negativt om Livets Ord, eller frågar vilken församling de kommer ifrån?

    Det hjälper heller inte att de som ställer frågor eller är undrande om den pågående utvecklingen betraktas som bakåtsträvare, fördomsfulla, okunniga, ryktesspridare eller konspirationsteoretiker, som du säger i din blogg.

    Det är inte tragiskt att man i brist på svar och förklaringar funderar ihop något mer eller mindre plausibelt. Tragiskt är det däremot att ingen på Livets Ord (så vitt jag vet) hittills har lyckats förklara vad som egentligen händer eller inte händer. Och varför Ulf säger det han säger (och vice versa). Eller undviker att svara på sakfrågorna annat än i svepande formuleringar som kan tolkas på mer än ett sätt.

    Remi, jag har största aktning för din förkunnargärning och ditt sätt att vara rakt på sak och emellanåt mycket självutlämnande i dina predikningar. Därför förväntar jag mig en lite högre standard på din blogg än du visat i detta inlägg.

    Jag ser också att du är för censur eftersom du vill ta bort andras TV-program. (Därmed inte sagt att jag håller med dem i deras undervisning.)

    Censur hör definitivt inte hemma i ett demokratiskt samhälle som Sverige. Förmodligen skulle de första som censurerades vara de kristna om man införde censur i Sverige. Se bara på f.d Sovjetunionen, Kina m.fl censurerande länder.

    Jag kommer gärna tillbaks och läser mera av din blogg!

    Gud välsigne dig och din familj!
    David P

    ReplyDelete
  12. Hej Remi!

    Tack för bloggen, intressant läsning detta. Med anledning av alla pessimistiska kommenterar du får tänkte jag ansluta mig i debatten:
    Som representant för en ung generation blir jag besvärad och bekymrad över bloggvärldens överkritiska strömmar, främst mot Livets Ord. Jag tvivlar på att ens en liten del av detta skulle bidra till något konstruktivt, tvärtom, i en mix av felaktig Paulus inspiration och nutida högmod verkar alla troende ha åsikter om allt. Kanske har jag inte levt länge nog för att ha sett alla brister i grannsamfund, den egna församlingen eller kristi kropp i stort, men en sak hoppas jag: att en ny, okritisk och överlåten generation ska träda fram och lära de äldre själslig såväl som andlig frid.

    /Länge leve Livets Ord och LOBC

    ReplyDelete
  13. Ja ulf;s påståenden om att det "bara är ryktesspridning" fördomar osv. är patetiskt, Knutby har aldrig hänt, JDS läran har aldrig spridits på Livets Ord, samröre med katolicism, icondyrkan, ekumenik m.m. Enligt senaste numret av MM finns inte Benny Hinn m. fl där, det är bara inbillning! Ja vad ska man säga, Ulf är otrolig! Mirakulös!

    ReplyDelete