Thursday, January 15, 2009

Livets Ord University och en ny generation unga predikanter

Skandinavien behöver en ny generation predikanter. Inte så att de vi har inte behövs eller att de inte är bra nog. Nej, det är bara att konstatera att vi behöver en ny våg av unga predikanter som är brinnande, passionerade, rena och visionära. I alla tider har Gud rest upp predikanter, pastorer och bibellärare som har betjänat Kristi kropp. Idag när församlingar läggs ned, församlingsarbeten går till mesta dels ut på att uppehålla verksamheten eller rädda det som räddas kan, då behövs ledare med visioner! Det som behövs är inte bara duktighet eller mänsklig entreprenörskap, utan himmelska visioner. Inte bara en enstaka ledare här eller en enstaka predikant där som hör från himmelen, som rör sig i det profetiska eller drivs av en himmelsk syn. Nej, låt oss tro Gud för, be och älska fram en hel skara av unga predikanter som inte lever för popularitet eller prestige, utan lever för att se ett förvandlat land och ett förvandlat Europa.

För att detta skall kunna bli möjligt måste det finnas miljöer där gåvan i dessa människor kan upptäckas, upplivas och uppbyggas. Livets Ord är en sådan plats. Församlingen har under 25 år upplevd en fantastisk tillväxt under Pastor Ulf Ekmans ledning. Det finns en kraft i arbetet som gör att det ständigt breder ut sig. Speciellt på våra missionsfält ser vi en enorm expansion. Klimatet här i Skandinavien och Väst-Europa är lite annorlunda. På samma sätt som Paulus upplevde mirakler av "ovanligt" slag i Asien, var mottagandet av evangelium i Athen lite annorlunda. Evangelium bröt igenom i Athen också, men inte på det explosiva sättet som i Efesos.

Nu upplever vi också i Uppsala en spännande tid. Evangelium når hela tiden ut till nya människor. Folk blir frälsta, hjälpta och kommer med i församlingen. Vår bästa tid är nu och framför oss!!!!!

En av de saker som fyller mig med förväntan inför framtiden är våra studenter vid Livets Ord University(LOU). Jag själv är en frukt av detta universitet. Och jag är så tacksam för privilegiet jag fick av Herren, som kallade mig hit i 1996, att jag fick studera vid LOU. De fem åren jag studerade formade mig för resten av mitt liv.
Våra unga studenter är underbara kristna. De är överlåtna, hängivna, brinnande och intellektuellt skärpta. När studenterna samlas på sina chapels är Guds närvaro så påtaglig, intensiteten i bönen är fantastisk och lovsången ljuvlig. Vid LOU tränas och formas de för att bli allt Herren har kallat dem till. I dem ser jag kommande predikanter, bibellärare, missionärer, evangelister och pastorer. Vi kommer att se många av våra studenter i framtiden stå i stora, fruktbärande arbeten i Skandinavien och ut över hela världen.

Om Herren har kallat dig till tjänst. Om det finns en gryende predikant eller pastorsgåva i dig - kom till Livets Ord University! Kom och bli tränad, kom och bli formad, kom och bli fylld av Guds Ord och den sunda läran. Om du känner någon du tror bär på en kallelse, uppmuntra dem att komma till vårt universitet. Be för dem och hjälp dem gärna finansiellt. Här finns en miljö som väcker till liv och formar deras gåva!

Gud välsigne Livets Ord University och dess studenter!!!!!!!!

5 comments:

  1. Jag älskar satsningen med LOU. Men jag har en undring som du kanske kan ge mig svar på Remi.

    Jag har bara positiva intryck av de jag vet har studerat eller studerar på LOU. Men förutom kunskapen induviduellt så undrar jag om frukten har blivit att det verkligen blir fler pastorer och predikanter som det talades om från början. Som akademiker inom ett helt annat område tycks det för mig snarare vara så att det finns en tendens som i många andra fack att man "fastnar" i den akademiska världen än att man går ut, använder utbildningen och ställer sig på "frontlinjen". Det känns som att de som studerat och är predikanter och pastorer redan var det innan studierna.Att det är nästan samma personer som var med och drog lasset i slutet av 80-talet som fortfarande gör det. Men vi behöver ju fler nu! Vilka tar över? Stämmer min bild och talas det i så fall om detta?

    ReplyDelete
  2. Tack Dan för ditt inlägg, analyser ocj frågor!

    Vi(LOU) har ett antal studenter som har gått vidare i sina studier och lyckats mycket bra akademiskt. Vi har från början upplevd att vi skulle betona viktigheten av att ha en hög akademisk standard - och resultaten till de studenter som går vidare visar att vi har lyckats med det.

    Sen så är 10-15 år INGEN TING när vi pratar om universitet. En sak är att bygga en grundskola eller gymnasium. Att bygga och utveckla ett universitet är något helt annat. Det krävs enorma resurser för att lyckas. Hur Herren leder i framtiden blir spännande att se, men utan att jag vet något om detta, skulle det inte förundra mig om dessa som gått/går vidare återkommer till vårt universitet som lärare. Det är kanske så att detta är något Den Helige Ande har sätt som nödvändigt och lätt människor i den riktningen.
    En annan sak är att i det läget som vi befinner oss i Skandinavien med en så kompakt otros och förnekelse-atmosfär och där omoral försvaras teologiskt av välutbildade teol. doktorer och andra, är det viktigt att den nya generationen ledare också är väl-utbildade. Som sagt 10-15 år är ingen ting i denna sammanhang. Vänta och se...!!!

    Universitetet har utan tvekan förlöst nya människor ut i tjänst. Andra som var i tjänst har kommit ut i större saker. Men när vi pratar om tjänst är det så lätt att bli för snäv och definiera tjänst ut i från en viss mall.

    Sen arbetar vi på LOU med och samtalar om och planerar för att mera konkret lägga till rätta för möjligheter att tränas för aktiv tjänst i Guds rike.

    Men du har helt rätt i att det fortfarande är många av de samma personerna som drar lasset... Men där måste vi som inte tillhör den generationen ta vårt ansvar att leva med Den Helige Ande så att vi av Honom kan förlösas ut i det Herren har förberätt när tiden är inne. Jag tror att vi i loppet av de nästa 5-10 åren kommer att se en dramatisk förändring. I detta kommer en skara av nya unga predikanter att resas upp. Många kommer att vara involverade i detta. Dem kommer att komma från alla möjliga sammanhang och kyrkliga bakgrunder. Gemensamt kommer dem att brinna för att föra ut evangelium och se Kristi kropp återupprättas i tro, liv och kraft. Jag tror att Livets Ord och Ulf Ekman, där LOU är ett instrument för detta, kommer att betyda mycket för många i detta.
    GOD BLESS!
    /Remi

    ReplyDelete
  3. Det säger jag mitt ja och amen till! Jag vet att det lätt blir för snävt när man talar om att förlösas ut i tjänst. Håller med om tidsperpektivet också. Det var bara det att jag uppfattade det som ett tydligt uttalat mål vid starten av LOU att det skulle "produceras" pastorer inom en sju eller åtta års period. (jag antar att tanken var två bibelskoleår och en examen på LOU). Jag längtar efter att alla dessa välutrustade teologer skall bli den nödvändiga injektion i våra lokala församlingar som verkligen behövs idag. Det svämmar inte direkt över av människor som vill ställa sig i heltidstjänst. Speciellt tänker jag på avslutningen av ditt inlägg den 9/1: "Blås stövet av trosundervisningen". Det handlade visserligen om tonåringar men som jag då kommenterade: Det gäller nog oss som vuxit upp med undervisningen också.

    Men jag gillar tonen i hela ditt svar och blev jätteglad och uppmuntrad av innehållet i ditt svar.

    Bless!

    ReplyDelete
  4. Hej Remi och Dan C,
    Undrar om det finns församlingar i andra samfund (för jag antar att det bland annat är dem du Dan menar?) som är villiga att ta emot en teolog från LOU? Utan att ha genomfört en fullständig genomgripande undersökning har jag noterat en viss skepsis i andra församlingar till Livetsordare, trots att LO (och LOU) funnits så pass länge. (Alla är dock inte negativa.) Fast det kanske hinner ändra sig ytterligare till om några år?

    Låt oss hoppas och tro att du har rätt i allt det du säger om LOU's studenter och deras framtid. Det behövs massor av predikanter och pastorer i Sverige, både i etablerade samfund och i nystartade församlingar!

    Gud välsigne dig, Remi, och LOU!
    /David P

    ReplyDelete
  5. Jag syftade i första hand på församlingar i trosrörelsen men visst kan behovet finnas i andra samfund också (givetvis församlingar som ännu inte startats...). Jag ser mycket från mitt begränsade perspektiv. Dvs mindre församlingar i Sverige som behöver fler människor som ställer sig i tjänst. Jag tror det skulle kunna ta fart ordentligt och det var fler avskilda tjänstegåvor i funktion i de lokala församlingarna. Jag tackar Gud för alla trogna pastorer som löper sina lopp. Men jag ser behov av att vi tar tag i trosundervisningen igen (även om den ligger som en grundton hela tiden) med hjälp av taggade teologer och en ny generation ledare från LOU.

    Jag kan tänka mig att teologer trivs bäst tillsammans... men jag vill se dom sätta avtryck lokalt över hela vårt land.

    ReplyDelete