Friday, January 9, 2009

Ungdommer - nåtid og framtid!

Jeg husker hvordan jeg som ung tenåring kunne irritere meg over de voknes prat om at ungdommene er FRAMTIDEN. I forbindelse med at vi hadde värt på leir og mött Gud eller det var konformasjonsfeiring i menigheten kunne pastoren eller en av menighetslederne ofte si noe i stil med at: "Det er herlig med ungdommene, de er framtiden!" Det var jo godt ment. Og de sa nok dette mest for vår del, for at vi skulle kjenne at de voksne var glad for at vi fanns der.

Men grunnen til at jeg ble irritert var den at jeg opplevde betoningen på "framtiden" som en underliggende misstro på at vi kunne duge og väre til nytte nå, idag. Det föltes som at de voksne ikke regnet med oss tenåringer så lenge vi var unge. Ungdomstiden ble en ventetid på at vi skulel bli voksne og da bli brukbare for menigheten og Gud. Jeg satt i benkeradene og önsket at noen skulle tro på meg der og da. At noen skulle tro at jeg kunne bidra nå. At jeg som ung tenåring kunne bety noe for noen mens jeg var tenåring. Jeg ville tjene Gud og önsket å bli brukt av Gud som ung.

Da trosundervisningen nådde Skandinavia med kraft på 80-tallet ble den det jeg lengtet etter. Der fikk jeg höre at Gud ville bruke meg. Jeg kunne kjenne Gud. Jeg kunne höre fra Gud. Jeg kunne bli brukt av Gud NÅ! Alder betydde ingen ting. Gud leter etter tro. Og der han finner troen gjensvarer han med sin kraft! Josva, David, Daniel og Timoteus ble mine forbilder. De var unge menn som Gud brukte mens de var unge.

Tenåringer er ikke bare en resurs for framtiden! De er vår resurs nå, idag! Om ikke menigheten oppdager resursen og potensialet i de unge og framelsker dette kommer vi til å miste den generasjonen. Men om vi tror på de, utfordrer de og gir de tillit og ansvar kommer de til å vokse, modnes og de kommer til å kunne ta evangeliet til sin generasjon - noe vi ikke kan på samme måte.

La oss tro på de unge og forlöse de inn i oppgaver og ansvar. Ungdommene er ikke bare framtiden de viktige og betydningsfulle nå, idag!!!!!!! Blås stövet av trosundervisningen. Tenn opp igjen iveren og entusiasmen over Guds löfter. De unge er rede til å springe med dette. Er vi rede til å gi dem den tilliten?

Halleluja for alle våre tenåringer!!!!!!

/Remi

7 comments:

  1. Yes!
    Jag håller med. Ett annat perspektiv som jag själv upplevde som tonåring var att äldre ofta byggde upp en förväntan på att det "är ungdomarna som skall göra det". Man "knuffades" liksom fram på torgmötena mm. Inte som ett tvång men kanske en ursäkt för att själv inte göra det obekväma. Det var positivt till en början men sedan blev jag bara sur. Skulle det innebära att det tar slut bara för att man blir 25+? Vidare fanns ingen bättre uppmuntran än när en 30- eller 40-åring föregick med gott exempel. Det tog bort en hel del press så att säga.

    Trosundervisningen behöver nog dammas av även för oss som vuxit upp med den.

    ReplyDelete
  2. Det är så underbart när generationer kommer tillsammans för att arbeta för Guds rike och välsigna varandra med de de har. Jag försöker suga i mig av allt som de som har gått före mig har:), och samtidigt kan jag välsigna dem med det som jag kommer med.
    I allt detta tror jag att Gud gläder sig nåt enormt när vi kommer tillsammans och välsignar det vi gör.
    Jag tror det behövs en större respekt från båda håll för vad Gud har lagt ner i oss. Han delar ju ut sina gåvor till var och en så att det blir till nytta, det gäller både ungdomar och vuxna. En kyrka full med Paulus och Timoteus-människor som i enhet och kärlek arbetar för Gudsrikets utbredande! Halleluja! Man kan ju bli glad för mindre:).
    Gud välsigne dig!

    ReplyDelete
  3. jaha. det är alltså inte BARA jag som blivit irriterad över det uttrycket..

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. Intressant reflektion och grymt bra artikel Remi fast den var på Norska:) Sen ser man på det från bibelns perspektiv så märker man helt klart att tonårstiden inte är någon som helst väntetid för att bli använd av Gud. Ta bara Josua, Gideon, Josef, Jeremia och Maria för att ta några exempel.

    ReplyDelete
  6. Hej Remi! Tänk att jag missat din blogg, men nu har jag funnit den.

    Håller med om att det är en intressant artikel. Tonåringar är underbara och intressanta och som du skriver, inte bara för framtiden utan även idag. Tror det är viktigt att vi tänker på hur uttrycker oss om, och förhåller oss till tonåringar. Håller med om att vi kan missa vad tonåringarna betyder för oss här och nu, om vi enbart talar om dem som framtidens folk.

    ReplyDelete
  7. Så bra skrivet! Där Gud finner ett hängivna hjärta, kan han använda ung som gammal.

    De äldre måste våga tro på de unga och ge dem utrymme. De unga måste i sin tur förstå att de äldre har sprungit längre i loppet och har en erfarenhet och visdom som man själv inte har nått. Tillsammans bygger vi Guds rike!

    ReplyDelete