Thursday, January 22, 2009

Ett fyrfaldigt leve för familjen!

Ett av barnen fick ett mini-pingisbord till julklapp. Till att börja med vann jag rätt enkelt. Men med veckorna som gått har det blivit svårare och svårare. Nästan varje dag kör jag och några av barnen matcher. Fortfarande vinner jag de flesta men det dröjer nog inte länge innan mina segrar bara är ljuvliga minnen. Här om dagen förlorade jag rejält...

Förresten är tiden med familjen det roligaste jag vet. Våra måltider är fyllda av liv. Fem barn som alla har något att berätta. De minsta står av och till på stolarna i sin iver när de skall berätta saker som hänt under dagen. Av och till känns det som om en orkan blåser in under middagen när alla pratar i munnen på varandra. Men det är fruktansvärt roligt och stimulerande.

Glädjen över att varje dag bli önskad välkommen hem av de mista barnen efter en lång arbetsdag är obeskrivlig. Att se deras glada ansikten idet de visar fram något de byggt eller gjort fyller mig med ny energi. Familjen är något dyrbart och barn är verkligen en gåva från Herren. De är värde att tas väl hand om.

Vårt samhälle behöver familjen, med mamma, pappa och barnen, som byggstenar för att vara ett välmående land. Utan familjen blir individen inte fria och lyckliga, utan vilsna och utlämnade. Utan identitet och trygga ramar söker ungdomar frid, samhörighet och lycka den inte är att finna. Detta blir istället en farlig grogrund för våld, ideologisk extremism och experimenterande med alkohol och droger.

Därför säger vi ett NEJ till politikernas experimenterande med familjen. Den är för värdefull för det. Ingen vet inte konsekvenserna av det politikerna nu gör. Äktenskapet är mellan mannen och kvinnan. Barn är biologiskt sätt frukten av en man och en kvinna. Låt därför naturen (och Guds skapelse) sätta ramen kring definitionen av familjen. Jag tror inte att Gudrun Scymans ”död åt familjen”-agenda är attraktiv för någon vättig människa. Eller att riksdagens omdefinition av äktenskapet kommer att ge oss det Sverige de flesta vill ha.

Gud välsigne familjen!
Gud välsigne äktenskapet (mellan mannen och kvinnan)!
Och Gud välsigne alla hemmafruar som investerar tid och försakar sina egna "karriärer" för barnen och familjens skull.

Ett fyrfaldigt leve för familjen! Hurra! Hurra! Hurra! Hurra!

5 comments:

  1. Det er sant som du skriver…Jeg føler med inspirert, takk Remi.

    Simon

    ReplyDelete
  2. Gud välsigna alla hemmamän, de förtjänar en ännu större eloge med tanke på det grupptryck som finns emot dom.

    /
    Ulrika (församlingsmedlem i Livets ord)

    ReplyDelete
  3. Hemmaman har jag alltid kunnat tänka mig att bli. Fast det blir inte så lätt ekonomiskt. Prövade på en vecka när jag hade semester men frugan jobbade. Njöt i fulla drag. Men, kom på att vi inte har några barn... ;)

    Skämt åsido. Min mamma var hemma hela min och mina fyra syskons uppväxt. Det var fantastiskt. Hon hade regeln att vi skulle vara utomhus minst en timme varje dag. Inte anade jag då att det var hennes sätt att få lite lugn och ro. Hon är värd en gigantisk eloge men det är pappa också som fick dubbelarbeta för att göra det möjligt.

    ReplyDelete
  4. Helt sant Remi! Familjen är liksom barnen samhällets stora och dyrbara skatt. Det får ingen regering, riksdag eller Schyman ändra på.

    Läser just nu en värdegrundskurs på högskolan. Jag läser ju till förskollärare. Den inledande föreläsningen om vad kursen handlar om, var en ren predikan om att normerna i samhället ska upplösas. Om detta sker allt mer, kommer vi få ett laglöst samhälle utan grund att stå på. Därför är jag tacksam för ditt inlägg Remi om familjen. Låt oss stå upp för den, äktenskapet och den Bibliska synen på mannen och kvinnan.

    ReplyDelete
  5. När jag kom hem efter gårsdagens arbetsdag och satt vid middagsbordet var jag tvungen att skratta. De två minsta barnen står på var sin stol på var sin sida av bordet och ivrigt pratar i munnen på varandra för att berätta något "viktigt" :-)

    ReplyDelete