Wednesday, January 14, 2009

Konspirationsteori-leken - om broderns flis och den egna bjälken

Det finns mycket att säga om vem som har det skarpaste tonläget, de syrligaste inläggen och de hetsigaste kommentarerna i enhetsfrågan. Vissa bloggare känner sig som martyrer bara någon skulle i allmänna termer säga något som de tror kanske möjligtvis kunna gälla dem själva.

Jag tycker inte att Ulf Ekman är obalanserat eller att han överdramatiserar. I förhållande till hur Livets Ords kritiker skriker och skrålar(om man nu kan göra det i det skrivna mediet) tycker jag det är milt sagt märkligt att påstå något sådant. Själv kan man tillåta sig att påstå alla möjliga saker. Själv slukar man rykten råa. Själv hetsar man och förmätet beter sig som "profet" idet man menar sig veta vilka dolda motiv Ulf Ekman egentligen har. Men när Livets Ord-pastorn kommenterar detta ylar man ut sin "martyriska smärta" och dömer ut Ekmans tonläge eller påpekar hans för skarpa ord. Innan man börjar peta i andras öga för att påpeka att de ser en flis, borde de titta sig i spegeln och först dra ut sin egen bjälke.
Samtidig som det ropas efter sakliga svar, svämmar bloggarna över av konspirationsteorier. Samtidigt som man kräver uttömmande svar, vältrar man sig i osakligheter själv. Samtidigt som man kritiserar och demoniserar Livets Ords ledare (påstående om hemliga och svekfulla agendor som skulle göra dem till lögnare), förfasar man sig över att själva bli utsatt för kritik och granskning.
Hur skall man svara när någon målar upp en fantasibild och vill att man skall svara på detta som om det var verklighet? Det är säkert roligt att leka konspirationsteori-leken för dem som är med i den. För oss som står utanför och ser på är det bara pinsamt, barnsligt och patetiskt.

10 comments:

  1. Ja, så är det verkligen.
    Gerdmar kallade denna typ av kritikerretorik för "fågelskrämman". Som jag förstår det; Att man bygger upp en karikatyr ev en person eller ett sammanhang. Sedan börjar man kritisera själva karikatyren snarare än orginalet och när hela mobben har samlats har karikatyren blivit utspökad med alla möjliga fantasifulla attribut och kritiken har då spårat ur i hån, lögn och bespottelse. Omöjligt att bemöta då det bara är konspiratoriska cirkelresonemang som kvarstår. Där allt som sägs tolkas in i en redan förutbestämd riktning. Ungefär som evolutionsteorin fungerar tycker jag.

    ReplyDelete
  2. Klockrent broder! Det var spiken i kistan! Var välsignad Remi!

    /Johannes

    ReplyDelete
  3. Är det fortfarande någon som undrar på Ulf Ekmans "planer" så svarar han på detta i sitt blogginlägg i går(14/1-08).
    Konspirationsteori-leken håller på att ta slut...

    ReplyDelete
  4. Jag undrar verkligen om konspirationsleken håller på att ta slut. Somliga verkar tycka att det bara blir roligare och roligare. Ju mer fanatasifullt desto bättre. Tror ändå att folk i allmänhet ser orimligheterna i påståendena och suckar. Det går bara inte att bemöta på ett vettigt sätt och därför är det tystare än vad det borde vara därifrån.

    ReplyDelete
  5. Några konspirationslekar handlar det inte om. Jo möjligen i enstaka fall.

    Jag tycker det är tråkigt att du är så hånfull i ditt sätt att uttrycka dig. Jag blir jättebesviken på dig Remi. Det skulle inte för det första vara sådant här rabalder i bloggosfären om ni pastorer på Livets Ord för en gångs skull kunde vara öppna och tala med era (oss) församlingsmedlemmar utan att man blir behandlad som mindre vetande om man ställer frågor.

    Jag blir riktigt bedrövad av ditt inlägg.

    Vad vet du om vad bloggarna har för motiv till vad dom skriver? Varför de ställer sig vissa (berättigade) frågor? Har du tagit dig tid att, istället för att hamna i försvarsställning, prata öppet med bloggarna, försöka förstå istället för att klanka ner på detta sätt. Du har inte någon aning om, men jag vet, att många ber nästan dygnet runt för Livets Ord, bara vill gott för Livets Ord och alla pastorer där, och har en enorm ångest över att behöva skriva om sina farhågor och kritisera. Men bara följer det som dom upplever att Gud har lagt på deras hjärta.

    Vad som är rätt eller fel, det vet inte jag men det är sannerligen inga lekar det handlar om!!!

    //

    Jätteledsen livetsordare.

    ReplyDelete
  6. Hej !

    Det jag har kommenterat är just de uttalanden mot Ulf Ekman som är osakliga och fantasifulla konspirationsteorier. Debatten har glidit iväg till osakligheter, och det är dessa osakligheter som jag ville belysa och påpeka med mitt inlägg. Jag har INTE haft någon tanke att raljera med medlemmar eller andra som har konkreta och uppriktiga frågor. Alla i församlingen som har frågor är välkomna att ställa dessa till oss pastorer.

    Men åter igen, ALLA skall självklart få ställa sina frågor. Vi har uppmuntrat alla våra medlemmar som har frågor, om vad det än är, att tala med oss pastorer. Vi vill väldigt gärna svara på frågor.

    Men man kan inte förneka att det har funnits mycket osakligheter och de som menar sig att veta något om Ekmans "hemlige" agenda. Det är inte sant att Pastor Ulf Ekman har en hemlig agenda. Han har dementerat detta vid flera tillfällen - och nu senast på sin blogg.

    Om du som församlingsmedlem har frågor är du jätte-varm välkommen att ställa dina frågor till oss pastorer. Jag vill jätte-järna vara till hjelp och fösöka förklara sakar om du har frågor.
    Du är hjärtligt varmt välkommen att ta kontakt för att få svar de frågor som du har.

    GOD BLESS
    /Remi

    ReplyDelete
  7. Kan inte se att Andy Glandberger, John Nilsson, Daniel Nilsson eller Michael Helders "ylar sin martyriska smärta"
    Kan häller inte se att deras bloggar "svämmer över av konspirationsteorier", va tycker du dessa konspirationsteorier i så fall består av?

    Du väcker ju knappast respekt som pastor, en herde i Guds rike genom att uttrycka dig så hånfullt som du gör.

    "Det är inte sant att Pastor Ulf Ekman har en hemlig agenda. Han har dementerat detta vid flera tillfällen - och nu senast på sin blogg." Nu säger jag inte att Ulf Ekman har en hemlig agenda, men om han skulle ha det- så hade det väl inte varit hemligt om han talade om den på sin blogg. Om den är hemlig så är det ju självklart att han dementerar detta, annars skulle ju inte hans s.k. hemliga agenda förbli hemlig.
    Men va tror du själv är hans plan då? Va består den plan i - som han inte önskade dela med sig i sin nyårs predikan? Skulle det inte vara bättre att prata öppet med bloggarna?

    Sen framkommer det ju klart hos Andy Glandberger's forum, John Nilsson's blogg, och Michael Helders blogg att detta inte är någon form av lek, men i deras ögon blodigt allvar. Så att briljera sig över dem såsom du gör, gör att åtminstone jag förlorar respekt för dig och din tjänst som pastor.

    Pax

    ReplyDelete
  8. Hej Anonymous!
    - tack att du skriver på min blogg och tycker till och frågar!

    Först måste jag säga att det är du, och inte jag som nämner namn. Jag har mera uttalat mig så som jag har uppfattat hela debatten med blogginlägg och alla kommentarer inkluderat i sin helhet. Och det är i denna kör av "tyckare"(i Norge har vi ett uttryck: synsere. Vet inte om det fungerar i Sverige...)som jag fick associationen till ylandet. Vi har också ett uttryck i Norge: "hylekor", som skulle då förstås som ett gäng som ylar, i betydelse av att dem klagar och gnäller. Det var sådana associationer jag hade i huvudet när jag skrev detta. Det kanske uppfattas annorlunda här i Sverige. Jag har inte nämnt namn eller enstaka bloggar när jag har skrivit detta.

    Det är förståeligt att om man menar fullt allvar med sina teorier om att Ulf Ekman "egentligen" försöker ta protestanter in under påven, trots att han säger något annat, och man är livrädd katoliker, då är det för dem alvarligt. Och då tycker man inte om att höra(läsa)ordet "lek". Jag tycker inte att detta ältandet av teorier om Ekmans "agenda" är seriöst. Därför kallade jag det för en "lek". (Åter igen så är detta skrivet rakt ut ur min helhets uppfattning av debatten)

    När det gäller detta med hemlig agenda är min poäng detta: Om Ekman säger att han inte har en hemlig agenda och det samtidigt finns andra som påstår hårdnackad att han har det ändå, då skulle det innebära att man implicit påstår att Ulf Ekman är en lögnare. Har man uppfattningen att han är oärlig då tar man väl detta på fullt alvar. Jag som känner honom och läser det som skrivs tycker det i bästa fall är en barnsligt.

    Men självklart, att kristna på fullt alvar menar att Ekman har en hemlig agenda, att han inte går ärligt fram etc.(jag tänker inte på någon specifik blogg just nu, utan talar i generella termer om hur jag har uppfattat anklagelserna)det är alvarligt. Också jag tycker det är mycket alvarligt. Jag saknar en större försiktighet från kritikernas sida i hur man uttrycker sig. Och därför kan det vara att du upplevde att tonen var rak och vass från min sida. Det är ju inte anklagelser eller påståenden som man skall leka med precis.

    Jag menar att när man skriver om eller direkt till någon skall man göra det respektfullt, vara saklig och inte använda känslospråk. Det kan lätt missuppfattas och tolkas fel.
    Sen är det inte alltid lätt att i en debatt uttrycka sig så som man vill. Det jag lägger i ett ord eller en mening kan lätt tolkas annorlunda av den som läser. Därför är det bra med försiktighet och tydlighet.

    Åter igen, om det finns frågor om Livets Ords utveckling så är vi pastorer tillgängliga för att svara på frågor från församlingsmedlemmar.

    Det är inte säkert att jag tycker att min blogg är platsen för att svara på alla frågor som ställs. Det kan vara frågor som är lättare att ta i ett samtal snarare över bloggen

    Sen tar det tid att svara på frågor. Jag upptäcker ju nu genom din kommentar att det jag skrev uppfattades kanske på ett annat sätt än det jag själv tänkte när jag skrev det. Att formulera sig tydligt kan ta tid och det är begränsat med tid som jag ägnar åt bloggandet (men det är roligt:). Om tonen i mitt inlägg upplevdes hånande var självklart inte det min intention.

    Med önskan om allt gott!
    /Remi

    ReplyDelete
  9. Hej Remi,

    Ser du besvarar anonym här fint.
    Du är välkommen att gå till min blogg och gå igenom de artiklar jag har skrivet senaste tiden, och kommentera va du inte tycker stämmer överens med verkligheten, och va du inte tycker stämmer överens med Ordet.
    Om du läser så vill jag poängtera att vi har olika utgångspunkter i organisatorisk enhet, när jag skriver om detta- så skriver jag inte utifrån att Ulf Ekman önskar att vi alla ska bli katoliker, utan att han önskar vi ska börja anamma katolska läror som bygger på tradition och inte Ordet, och det är den utgångspunkten jag har i organisatorisk enhet.

    Om jag har förstått din kritik rätt, så består din kritik i huvudsak hur du har uppfattat, och hur du upplever kritiken- utan att du har läs John Nilssons, Andy's forum eller min egen blogg? Den enda bloggen som återstår är ju Aletheia, men de är inte ensamma i denna debatten (och alla bloggar har olika utgångspunkter, och finns de- såsom mig själv som är skeptisk till Aletheia (även om jag är tacksam för att de har länkat till mig under debatten).

    Jag förstår om du som pastor inte vill diskutera med mig offentlig, därför önskar jag också säga att du är välkommen med dina eventuella svar- personlig genom email (kefasmusic(at)gmail.com), så stannar det mellan oss två. Som du påpekar allt är inte bra att ha ut i blogg sfären.

    Vet jag är hård på min blogg, men hoppas du vill förstå varför jag är så hård- när du läser de artiklar jag länkar till.

    Så du är välkommen att besvara, tillrättavisa mig, och visa mig va jag eventuellt har missuppfattat.

    Guds frid,
    MVH
    Michael

    ReplyDelete
  10. Det är inget nöje att skriva på bloggarna. Men någon måste göra det. Min uppgift blir att uppmuntra till omvändelse.
    Alla kristna har ansvar att följa Kristus och lyda det Han säger till var och en.
    DEt som Herren har lagt på mitt hjärta är följande:
    Ulf vill enhet med de människor som har positioner i samhället. Han nekar de som vill verklig försoning tillträde. Dilaog med dom som inte är starka är ointressant. Det tycks som att det som sker kring Ulf ska vara stort och storslaget.
    Om Ulf har rent mjöl i påsen varför kan han då inte omvärdera sitt handlande och räcka ut handen till de som tänker annorlunda, de som ifrågasätter visa delar av hans undervisning och de som har gått halva vägen för att mötas.
    Valet är hans, men valet påverkar många människors eviga väl.

    Detta land är tort. Detta land behöver Herren. Vi ber för alla våras själar, du Remi och Ulf är inkluderade.

    ReplyDelete