Sunday, December 14, 2008

December - intensivt men underbart

December är en underbar månad. Hela månaden är en enda förberedelse för julen. Det är advent - väntans tider. Blikken är riktad mer än vanligt på det största mirakel av alla - Gud blev människa. Jesusbarnets födelse i Betlehem är inte bara en trevlig söndagsskoleberättelse eller en gullig bild för en gullig julpredikan. Konungens inträde i världen är värd att beskådas, begrundas och tillbedjas.

Det har bara blivit så det här året att almanackan är full av extra saker. Fredag en var jag koferansier vid Livets Ords peronalfest, kom hem sent och arbetade en stund med förberedelserna av lektionerna jag skulle undervisa dagen efter, undervisade sex lektioner om bön vid Livets Ords Nordiska Pastorskurs på lördagen, talade för kollekten på dagens gudstjänst och på måndag och tisdag skall jag undervisa totalt tolv lektioner om tro vid samma pastorskurs. Det tar faktiskt lite tid att förbereda allt detta också... :-) På onsdag väntar ca 50 prov på att bli rättade. När det är gjord kommer jag att andas ut och börja varva ned inför julen.

I år skall jag predika på Juldagsgudstjänsten på Livets Ord. Det skall bli otroligt roligt. Jag tycker värkligen om att predika vid de speciella högtiderna. Människor lyssnar på ett lite annorlunda sätt och det är ofta ett annat fokus på det som är själva högtidens innehåll.

5 comments:

  1. mys att rätta 50 prov. :) Det går nog bra och fortare om du hoppar upp i fotöljen med en kopp kaffe, filt och lite lugn musik till. Sen skriver du bara MVG längst ner på varje prov så blir alla nöjda.
    /becka

    ReplyDelete
  2. Jag hoppas att det blir många MVG-prov. Det är 1:ornas prov i GT-historia. Jag tror jag gör som du säger. En kopp kaffe, en filt och julgodis... Tack Rebecka!!!!

    ReplyDelete
  3. åå vad bra! längtar efter att få tillbaks provet!

    ReplyDelete
  4. Ja, håper jeg får hørt deg en julaften jeg også!

    Begby

    ReplyDelete
  5. Hei Remi, takk for hyggelig samtale her om kvelden. Det er nok bare noen få innvidde her omkring som ser det humoristiske i det du fortalte om første gangen du var på svensk julebord..."Har det skjedd en ulykke på kjøkkenet?? - kjøttbullar og korv, det hadde jo vi i går..." hehe....ribbe og surkål vanker!!

    ReplyDelete