Friday, December 19, 2008

"Jul i Skomakergata"

De minste barna har akkuratt sett ferdig to jule-klassikere, "Jul i Skomakergata" og "Jul på Sesam Stasjon". I vår familie har disse to seriene gått hvert år så lenge jeg kan huske. (Sesam stasjon gikk på TV Julen 1994). Dette er tradisjon for oss alle sammen. I alle år har vi sett video-opptakene vi selv gjorde langt tilbake. Men i år så det mörkt ut. Videospilleren vi hadde var innebyggd i TV´n som kolapset tidligere i år... Rett för vi steg inn i desember, kom jeg på ideen å gå in på nrk.no for å se om de KANSKJE solgte DVDer fra tidligere serier. Og det viste seg å väre en fulltreff. Da DVDene kom 2 desember var det jubel i stua. Det ble Julestemning i år også.

Barna elsker skomaker Jens Petrus. Han er positiv, glad og formiddler så mye trygghet. Sesam serien med O. Tidemann, Leonora, Bjarne betjent, Alfa og Max Mekker(Geir Börresen) stråler og spruter av glede, humor og masse varme.

Denne tradisjonen kommer nok til å fortsette i årevis framover. Og sannsynligheten for at mine barnebarn også ser disse programmene en gang i framtiden er ganske stor...

Klikk på linken under for å se ett klipp på You Tube:
http://www.youtube.com/watch?v=xmUPIKt7BNE

3 comments:

  1. Jul i skomakergata gir den stemningen jeg kan huske vi hadde når jeg var liten. Da var den rasjon på appelsiner. Husker jeg tok ferja over til vestsiden i Fredrikstad og gikk fra butikk til butikk og spurte etter appelsiner.
    Den rette julestemningen kom hos oss når vi hørte grisehylene når julegrisen ble slaktet. Etterpå bli grisen partert i storstua som var uten fyring for det meste.
    Det var tider det....

    Bestefar

    ReplyDelete
  2. For en bestialsk oppvekst! Det var sjelden fyr på ovnen i vår storstue også. Den ble varmet opp når vi hadde Santalmisjonen og i hvert fall til jul. Da jeg var liten, kom julestemningen når juletreet sto pyntet i storstua. Nei, den kom før. Utallige store kakebokser ble fylt med fattigmann, sandkaker, krumkaker og smulteringer som ikke var smulteringer, men hjortetakk osv. Noe måtte kjevles for åpent vindu. Da mormor kom, ble det goro også, mormor hadde nemlig med seg et goro-jern.

    ReplyDelete