Sunday, December 21, 2008

"Slekt skal følge slekters gang..."

Jeg sitter nå ved kjøkkenbordet hjemme og forbereder min preken til 1 juledag. Og mens jeg sitter og skriver min preken flyr mine tanker iveg og jeg kom til å tenke på min elskede, men avlidne bestefar. Johnny Ramstad forlot oss tidligere i høst for å være med sin Herre og frelser Jesus Kristus. Vi skjønte alle at det stundet mot tiden for oppbrudd og jeg gruet meg litt til hvordan jeg skulle reagere når budskapet skulle komme. Jeg elsket bestefar og ærer minnet av denne spesielle mannen. Bestemor fortalte meg at han hade blitt frelst i begynnelsen av deres ekteskap. Han kom glad hjem fra møte og ropte til bestemor: "Nå har Jesus vunnet seier, Mary! Men av ulike anledninger gled han bort fra Jesus og levde som frafallen under ca 35 år. Men under møtet der jeg ble døpt som 12-åring kom han tilbake til Jesus og gav Jesus på nytt sitt liv. Den kvelden gråt jeg tårer av glede. Denne gleden over bestefars frelse har fulgt meg siden den gang. Så når budskapet om hans død kom ble reaksjonen en helt annen enn jeg hadde trodd. Min kone ringte meg og sa at nå har bestefar gått bort. Spontant utbrast jeg som svar: "Nei, han har ikke gått bort han har gått hjem!" Og i samme øyeblikk var det som en strøm av glede som skyllet igenom hele meg. Uten at jeg da visste hva bestefar selv hade sagt for over 60 år tidligere, fortsatte jeg med å si till Alice: Jesus har seiret! Bestefar var berget for evigheters evighet. Satan hadde blitt beseiret. Så selv om Julen blir litt fattigere uten bestefar i år, er den også mye rikere. Hensikten med selve Julen, å feire at Frelseren har kommet, får ennå større betydning. En sjel til har blitt berget for himmelen.

Nå feires Julen med de små barna. La oss ikke, midt i all Jule-hysteri, glemme julens egentlige betydning. La Jesus få större plass denne Julen enn noen gang tidligere. La Julens budskap om Frelserens födsel fylle disse herlige dager. Da kommer sjelens glade pilgrimssang eller tonen fra himmelen aldri å forstumme. Då kommer våre barn og barnebarn også å kunne glede seg over at vi går hjem. For med Jesusbarnet i hjertet er vi er alle på vei hjem - ikke på vei bort! Og en dag skal jeg få treffe bestefar igen. Jeg gleder meg. Hvem skal du treffe?
God Jul!


Det var faktisk Julemelodien "Deilig er Jorden" som satte igen hele denne tankerekke. Les og bli velsignet...

Deilig er jorden
prektig er Guds himmel
skjønn er sjelenes pilgrimsgang!
Gjennom de fagre riker på jorden
går vi til paradis med sang.
Tider skal komme,
tider skal henrulle,
slekt skal følge slekters gang;
aldrig forstummer
tonen fra himlen
i sjelens glade pilgrimssang.
Englene sang den
først for markens hyrder;
skjønt fra sjel til sjel det lød:
Fred over jorden,
menneske fryd deg!
Oss er en evig Frelser født!

1 comment: