Sunday, February 8, 2009

Guds advokat eller bare et vitne - eller begge deler?

Korsets Seier har fulgt Pinsebevegelsens Predikantkonferanse som har pågått denne uken i Oslo. En av hovedtalerne, advarte predikantene og sa, "bli ikke Guds advokat". I KS referat(her) ble predikantene oppfordret til heller å väre vitner. For å bli advokat kreves talent og lang utdanning, ble det sagt. Nå var jeg ikke selv på mötet og har ikke hört helheten av dette budskap. Det kan väre at "trosforsvar" ikke var i predikantens tanker da det taltes om å väre Guds advokat. Mitt innlegg skal derfor ikke ses på som et angrep på en viss preken. Men jeg syntes allikevel at den aktualiserer og belyser et generelt problem i Skandinavisk vekkelsekristen frikirklighet.

For det förste er det i disse dager ikke tid for å nedtone betydningen av trosforsvar. Ett slikt resonemang avslörer at det er nettop utdannelse man behöver... Det viser bare på manglende historie-kunnskap. For det er nettopp dette som har värt vekkelsesbevegelsenes svake punkt mange ganger. Vi har opplevd "vekkelser" og "sterke perioder" i våre menigheter og bevegelser. Det kan til og med väre at det over en lengre periode har värt framgang og vekst. Men samtidig som vi har opplevd våre "vekkelser" har samtidig sekuläriseringen og avkristningen pågått for fullt. For samtidig som en eller annen menighet har opplevd tider av velsignelse har man i samfunnet montert ned den kristne kulturarven som har värt en bärende struktur i vårt samfunn gjennom hundrevis av år. Vi har ikke värt der framtiden formes eller der framtiden bestemmes. Vi har ikke stått i vår egen samtids Areopagos. Vi har hatt for få utdannede predikanter eller pastorer som kunne debattere med sin samtids intelektuelle i aviser, radio eller TV. Med andre ord har vi ikke kunnet utöve innflytelse der framtiden formes og bestemmes. Så samtidig som vi har opplevd vekkelser har vi også tappt terreng og blitt presset tilbake.

Jeg har pratet med pastorer som på alvor har sagt at lover ikke er viktige, og referert til lovforslaget om kjönnsnöytral ekteskapslov. De har ment at vi kan ha vekkelse alikevel. Og så har de pekt på Kina som et eksempel, som midt under kommunsitsik diktarur har opplevd en enorm vekkelse.

Ja, vi kan ha vekkelse med eller uten gode lover. Men å tro at slike lover ikke er med på å forme folkets verdier er fantasi-tenking. Det er klart at vi kan ha vekkelse under Kina-lignende tilstander, men er det noe å trakte etter? Kanske det er slik at i et samfunn som i sin lovgivning mer og mer strever etter å rive av seg sin kristne arv, kan vi komme til å finne oss selv under slike forhold.

Det er nok også lettere å arbeide, preke og vitne under beskyttelse av gode lover byggd på kristen verdigrund. Og det er nok lettere å vinne og forme mennesker som i sin kultur har fått de kristne veridene inn med morsmelken(selv om de mange ganger ikke vet om det selv). Hele den vestlige kulturen er på mange måter gjennom-kristen. Det oppdager man når man reiser ut i verden og möter andre kulturer. Da oppdager man at selv en norsk ateist er "kristen" når det kommer til grundleggende verdier i livet og samfunnet.

Vi må og skal preke(eller vitne) om hva Jesus har gjort. Og jeg tror at vi står innfor en tid der evangeliet skal forkynnes med klarhet og i Den Hellige Ånds kraft. Det kommer til å beröre mange, mange mennesker. Men om vi ikke samtidig arbeider for å forme et bedre samfunn, om vi ikke samtidig forsvarer og påviser den kristne troens legitimitet i samfunnet og om vi ikke samtidig gjör allt vi kan for å forme den kommende generasjonen med kristne verdier, så kommer noen annen til å forme den unge generasjonen, så kommer andre å undergrave kristendommens rett til det offentlige rommet og andre influenser kommer til å bryte ned det gode i samfunnet som den kristne troen har byggd gjennom 1000 år.

Paulus forkynte evangeliet for alle som kom i hans vei. Men han forsavarte også troen og kunne diskutere den kristne troen med andre intelektuelle som represnenterte andre filosofier i hans samtid, han stod infor dommere og forsvarte de kristnes rett til å utöve sin tro og han stod innfor keiseren og andre politiske ledere og forsvarte den kristne troens rett til å eksistere i datidens romerike.

Så vi behöver ikke å velge mellom trosforsvar eller forkynnesle. La oss göre begge deler!
Istedet for å nedtone og sette "advokat-gjerningen" i ett dårlig lys derfor at det kreves utdannelse, så la oss oppmuntre den kommende generasjonen predikanter og pastorer til å utdanne seg og samtidig väre brennende i Ånden. Da kan evangeliet forkynnes, vitnesbyrdet lyde höyt og kristendommen kan forsvares på bred front av intelektuelt skarpe predikanter.

La oss sammen gjöre allt vi kan for å oppmuntre våre unge, kommende predikanter til å utdanne seg. Er du selv interessert i å fordype deg i teologi finnes det mange muligheter til det bl. annet via internet-studier på Livets Ord University(LOU).

No comments:

Post a Comment