Wednesday, February 25, 2009

Tack Gud för pappa

Han åker över 50 mil. Tar av sin uppsparade ledighet och ger en hel vecka till att hjälpa mig med att färdigställa andra våningen i vårt hus. Det är min pappa -och han är bäst i världen! Jag är så tacksam för hans vilja att alltid hjälpa, stödja och bistå. Han har alltid varit så. Nu är inte jag ända sonen i familjen. Med fem barn som behöver hjälp med sina hus eller lägenheter har han fullt upp. Och han gör allt detta med en sådan glädje och generositet.

Jag har under flera år undervisat och predikat mycket om att Gud är en god Fader. Jesus betonar just denna sida av Guds väsen och att förstå att Gud är en god Far har gjort det lättare att tro på Gud, att förvänta sig goda saker från honom och att lita på hans Ord.
Att i det naturliga ha goda exempel, tror jag gör att uppenbarelsen om Gud som en god Fader blir lättare att ta till sig. Nu är inte våra mänskliga omständigheter avgörande för hur våra andliga liv utvecklas. Barndomens sorger och bedrövelser kan inte hindra Gud från att verka i våra liv. Gud är större än allt vi har gått igenom i det förflutna. Gud är större än allt. Men positiva föredömen, goda influenser och fina upplevelser kan hjälpa oss i vår förståelse av andliga saker.

Jesus berättade liknelser från vardagen, just för att låta erfarenheterna i det dagliga livet bidra till att hjälpa oss att ta emot uppenbarelse om Gud och hans rike.

Tack Pappa för ditt utgivande liv till mig och mina syskon! Och tack för att du har gett oss ett så bra exempel att följa!

2 comments:

  1. Det du skriver er virkelig sant; du og jeg og tre andre har fått en bedre far enn vi har fortjent. Kan det være det man kaller nåde?

    Simon

    ReplyDelete
  2. Så sant, så sant. For min del er det nok nåde over nåde :-)

    ReplyDelete